NICE-nieuwsbrief

Schrijf u in voor onze gratis nieuwsbrief.

 

Een maand zonder alcohol met gezonde keuzes

Een maand zonder alcohol met gezonde keuzes
30-01-2017

Een maand zonder alcoholische dranken biedt heel wat voordelen

Een aperitiefje, een glas wijn bij het avondeten, een slaapmutsje, een pint onder vrienden of een proost op goed nieuws. Alcohol maakt deel uit van onze samenleving. Toch kan alcohol meer kwaad dan goed doen en allerlei gezondheidsproblemen in de hand werken zoals verslaving, leverziekten en zelfs kanker.

In februari volgen heel wat mensen het initiatief van Tournée Minérale. Gedurende een maand zullen ze geen alcohol drinken. Een maand zonder alcohol biedt heel wat voordelen, bijvoorbeeld een betere nachtrust, een helderder hoofd, een energieker gevoel, meer controle op de energie-inname en dus op het gewicht en het spaart heel wat centen uit. Een maand zonder alcohol is dus gezonder op voorwaarde dat alcoholvrije alternatieven op een slimme manier gekozen worden.

Mocktails en andere alcoholvrije dranken?

Je kan een klassiek aperitief vervangen door een alcoholvrije drank. Zogenaamde mocktails (alcoholvrije cocktails) winnen aan populariteit. Let er wel op dat ze geen overvloed aan suiker en calorieën bevatten. Alcoholvrije dranken zoals alcoholvrij bier en alcoholvrije champagne bevatten doorgaans nog veel calorieën. Hou ook hiermee altijd maat.

Water met pit voor een alcoholvrij aperitief

Water drinken hoeft niet saai te zijn. Zorg voor extra pit en voeg zelf een smaakje toe. Probeer het eens met verse munt, citroenmelisse, citroensap, citroenschijfjes, appelschijfjes en een kaneelstokje of geraspte komkommersliertjes. Deze natuurlijke toevoegingen geven niet alleen smaak aan water maar ogen ook heel mooi.

Koffie en thee als starter of afsluiter

Vervang het aperitief of het digestief eens door thee of koffie. Denk maar aan een verse muntthee, een ijskoffie, een espresso of koffie zonder cafeïne.

Cafeïne heeft gunstige effecten op de alertheid, de stemming, de concentratie en het geheugen maar hoge dosissen kunnen leiden tot rusteloosheid, trillen en hartkloppingen en kunnen de opname van bepaalde voedingsstoffen zoals ijzer en calcium belemmeren of de uitscheiding ervan bevorderen. Er wordt aanbevolen om niet meer dan 4 kopjes koffie per dag te drinken. Geef de voorkeur aan koffie zonder suiker.

Aan thee worden verschillende gezondheidsvoordelen toegeschreven. Er zijn aanwijzingen dat thee  de kans op een beroerte en op een hoge bloeddruk verlaagt en dit vooral dankzij de aanwezigheid van antioxidanten (vooral flavonoïden) in zowel groene als zwarte thee. Groene en zwarte thee bevatten ook cafeïne (theïne genaamd) maar in veel mindere mate dan koffie. Een kopje thee bevat ongeveer 30 mg theïne. Te grote hoeveelheden hiervan drinken is dus evenmin aan te raden.

Zijn fruitsap, groentesap of frisdranken een gezond alcoholvrij alternatief?

Een glas vers en ongezoet fruitsap mag eens ter afwisseling. Vruchtensappen bevatten echter ongeveer evenveel suiker als frisdranken. Het betreft hier echter geen toegevoegde suiker maar suiker die afkomstig is van de vrucht zelf. Net als frisdrank bevat ook fruitsap zuren die het tandglazuur kunnen aantasten. Fruitsap bevat minder voedingsstoffen zoals vitaminen (o.a. vitamine C) en vezels dan een stuk fruit, maar krijgt de voorkeur boven frisdranken.

Groentesappen bevatten vaak veel zout. Je kan beter zelf een groentesmoothie maken. Maak hem in een blender met bijvoorbeeld spinazie, komkommer of wortel. Een fruitsmoothie bevat weer te veel suikers.

Frisdranken beperk je best tot een minimum. Light frisdranken zijn geen goed alternatief voor gewone frisdranken. Ze zorgen voor gewenning aan de zoete smaak en hebben eveneens een hoog zuurgehalte wat slecht is voor de tanden.

Melk is een prima alcoholvrij slaapmutsje

Ook melk kan een lekker en gezond alcoholvrij alternatief zijn.  Melk is bovendien een goede bron van belangrijke voedingsstoffen zoals hoogwaardige eiwitten, calcium en de vitaminen B2 en B12. Neem bij voorkeur magere of halfvolle melk of melkdranken zonder toegevoegde suiker en hou je aan de aanbevolen 3 glazen per dag. Probeer bijvoorbeeld eens een kruidenmelk als slaapmutsje, rozemarijnmelk of een frisse Griekse melk als opkikkertje na een zware werkdag.